Zobacz inne kursy

Trudności pracy kierownika kolonii – kłopoty z kadrą i podopiecznymi

trudności pracy kierownika kolonii

Witajcie! Dziś poruszymy mniej przyjemny, ale bardzo ważny temat, jakim są trudności pracy kierownika kolonii.

Każda praca ma swoje lepsze, jak i mniej przyjemne aspekty. Jest to zupełnie naturalną koleją rzeczy. Jednak jeśli nauczymy się odpowiednio zapobiegać, rozpoznawać i reagować na nie, to znacząco poprawimy komfort i jakość naszej pracy. Skuteczność naszych rozwiązań determinuje także nasze doświadczenie w pracy jako kierownik kolonii. Ale tym artykułem, chcemy dać Ci porady, które powinny pomóc Ci w niwelowaniu, niektórych trudności pracy kierownika kolonii.

 

 

Jakie trudności pracy kierownika kolonii mogą się wydarzyć?

Przede wszystkim należy pamiętać, że jednym z obowiązków kierownika kolonii, jest koordynacja pracy wychowawców i opiekunów kolonijnych. Zatem to on powinien bacznie przyglądać się ich pracy.

 

Nudne i mało interesujące zajęcia na kolonii są głównym powodem trudności. Dzieci szybko tracą zainteresowanie i poszukują alternatywnych sposobów spędzania czasu, co prowadzi do łamania regulaminu i ekscesów. Zajęcia kolonijne nie powinny być zbyt szkolne i powtarzalne, ponieważ to również może prowadzić do braku zainteresowania. Tworzenie atrakcyjnego programu zajęć może być trudne, ponieważ dzieci w grupie mogą mieć różne zainteresowania i preferencje.

 

Inne trudności w wychowaniu dzieci często wynikają z problemów zdrowotnych samego dziecka. Choroby lub niepełnosprawność mogą być przyczyną wielu trudności, zarówno u pojedynczego dziecka, jak i w całej grupie. Jeśli dziecko nagle staje się trudne do opanowania, niechętne do współpracy i konfliktowe wobec rówieśników, należy zastanowić się, czy przyczyną nie jest jakaś choroba lub inny problem zdrowotny.

 

W analizie trudności wychowawczych należy wziąć pod uwagę powszechne znerwicowanie dzieci, które może prowadzić do niewytłumaczalnych reakcji, takich jak gwałtowny śmiech bez powodu czy nadruchliwość. Zarówno aktywne, jak i bierne dzieci mogą stanowić wyzwanie dla wychowawcy i jednoczesny alarm dla kierownika, który razem z nim powinien się tym objawom przyjrzeć. Aktywność może prowadzić do nieprzemyślanych działań dezorganizujących grupę, a bierność może utrudnić zintegrowanie dzieci wokół określonych zadań. Dzieci nieprzejawiające inicjatywy mogą zostać odsunięte na bok przez aktywniejszych kolegów i zająć pozycję obserwatorów, co może prowadzić do postawy jeszcze większej bierności.

 

Czasami przyczyny trudności wychowawczych leżą w samym wychowawcy, co można zauważyć w powtarzalności pewnych trudności u tego samego wychowawcy. Właściwości psychologiczne wychowawcy mają wpływ na pojawianie się konfliktów, gdy reaguje on zbyt słabo lub zbyt silnie na zachowanie dzieci w danej sytuacji. Jeszcze gorzej, gdy wychowawca reaguje na problemy wychowawcze w sposób niespójny, co prowadzi do nierównego traktowania dzieci w podobnych sytuacjach. Takie zachowanie wychowawcy może prowadzić do dezorientacji dzieci co do ustalonych norm i braku szacunku dla jego opinii. Kierownik kolonii musi wyłapywać taką niekonsekwencje swojej kadry i na nie reagować.

 

 

Jak radzić sobie z takimi trudnościami?

Chcemy powiedzieć na początku, że żadne z tych porad nie stanowią “złotego środka” i w każdym przypadku mogą dawać nieco inne efekty. Dzieci i sytuacje są różne, dlatego wyżej wspomnieliśmy o tym, że doświadczenie w pracy jako kierownik kolonii jest bardzo istotne.

 

W przypadku organizowania działań dla dzieci, ważne jest, aby zadania trudne i nieprzyjemne były dobrze zorganizowane, co zminimalizuje sprzeciw ze strony dzieci. Wprowadzanie interesującego programu zajęć skutecznie przeciwdziała tendencji dzieci do szukania własnych sposobów spędzenia czasu, które mogą być nieodpowiednie lub niebezpieczne. Wczesne wykrycie potencjalnych konfliktów w grupie i odpowiednio wczesne przysposobienie uczestników w życiu społecznym kolonii może pomóc w uniknięciu tych konfliktów.

 

Lepszym podejściem jest zawsze profilaktyka pozytywna niż negatywna. Zbyt duża ilość zakazów i groźb sankcji za nieprzestrzeganie zasad może prowadzić do odwrotnych skutków, szczególnie wśród dorastających. Młodzi ludzie będą tendencję do łamania ustalonych reguł tylko po to, aby pokazać, że są niezależni i nie da się ich łatwo kontrolować. Dlatego ważne jest, aby stosować pozytywne metody motywowania, takie jak nagradzanie za dobre zachowanie, aby zachęcić do pozytywnych działań.

 

Ważne jest, aby traktować wiele spraw naturalnie. Nie powinniśmy być zdziwieni, gdy 13-14-letni chłopcy i dziewczęta zaczynają się interesować sobą nawzajem. Zamiast sztucznie wyolbrzymiać problemy, powinniśmy stworzyć warunki dla kulturalnego kształtowania się tych kontaktów. Nasze poczucie humoru pozwoli nam na właściwe podejście do sytuacji wychowawczych. Powinniśmy również zapewnić młodzieży rzetelne informacje na temat rozwoju człowieka i problemów seksualnych.

 

 

Podsumowanie

Wiele z powyższych “recept” i trudności dotyczy także wychowawców kolonii, jednak to kierownik kolonii jest osobą, która “trzyma stery”. Jeśli opiekunowie nie radzą sobie z podopiecznymi i sytuacja wychowawcza zaczyna wymykać się spod kontroli, wówczas kierownik musi przeprowadzić z nimi bardzo konkretną rozmowę. Musi uświadomić im ich błędy, które popełniają i ustalić taktykę dalszych działań, aby opanować sytuacje na kolonii.

 

 

Zapisz się na kurs hybrydowy na kierownika kolonijnego!

Zostań kierownikiem kolonii.

 

 

Życzymy powodzenia!

 







Ten e-book dostaniesz GRATIS:



Ten e-book dostaniesz GRATIS:



Ten e-book dostaniesz GRATIS:



Zapisz się na biuletyn:




Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania i dostępu do cookies w przeglądarce.